Värmezonen kan inte aktiveras eller fungerar inte

Problem

  • Spishällen kan inte aktiveras eller fungerar inte
  • Spishällen fungerar inte
  • Displayen på hällen visar inga symboler
  • Spishällen sätts på, men användargränssnittet är okänsligt / reagerar inte

Gäller

  • Induktionshällar
  • Keramikhällar
  • Spisar

Lösning

Om hällen inte fungerar/visar några symboler direkt efter att den har anslutits, indikerar detta en möjlig felaktig installation.

Eftersom elektriska anslutningar kan vara farliga, rekommenderas det starkt att kontakta en certifierad installatör eller elektriker för att inspektera och verifiera installationen. Detta säkerställer säkerhet och överensstämmelse med lokala föreskrifter.

Om hällen slutade fungera en tid efter installationen, vänligen kontrollera de nedanstående orsakerna för att åtgärda problemet:

1. Koppla bort apparaten från strömförsörjningen i minst 30 sekunder.

Obs: För att återställa apparaten, dra ur kontakten och vänta 30 sekunder innan du kopplar in den igen. I fall av inbyggda apparater, där det inte är möjligt att koppla från apparaten från uttaget, behöver du koppla från den från elnätet via huvudströmbrytaren (jordfelsbrytaren).

2. Se till att det inte har gått mer än 10 sekunder sedan du aktiverade apparaten.

Aktivera apparaten igen.

3. Se till att flera symboler inte rörs vid samtidigt.

Rör endast vid en symbol.

4. Rengör kontrollpanelen från vatten- och fettfläckar.

5. Inaktivera barnsäkerhetslåset (en "L"-symbol eller ett hänglås indikerar att barnlåset är aktiverat).

Se artikeln: Hällen visar meddelandet L

Förfarandet beror på modellen av apparaten. Ladda ner bruksanvisningen.

6. Inaktivera STOPP+GÅ eller Paus-funktionen.

Se artikeln: Induktionshäll - Hur man använder Stop and Go eller "Paus"-funktionen

Se den fullständiga beskrivningen i produktmanualen, eftersom proceduren beror på modellen av apparaten.

7. Avaktivera demoläget.

8. Boka en reparation

Om ovanstående råd inte löser problemet rekommenderar vi att du begär ett besök av en servicetekniker.

Var den här artikeln till hjälp?

Boka service

Är din produkt i behov av reparation? Vi hjälper dig gärna. Alla våra tekniker är certifierade och vi använder oss bara av originaldelar. På många orter erbjuder vi reparation till fast pris.

Boka service

Reservdelar & tillbehör

Beställ originalreservdelar och tillbehör till din produkt från aeg och få dem levererade med post snabbt och billigt.

Till webbshop

Hitta din produktmanual

Lös problem och sök upp instruktioner eller annan dokumentation om din produkt.

Hitta manual

Registrera dina produkter

Registrera dina produkter med Myaeg och hitta allt du behöver på ett och samma ställe.

Registrera produkt