Tvättmaskin visar felkod EFO / EF0 / EF3
Problem
- Tvättmaskinen visar felkod EF0
- Felkod EFO
- Tvättmaskinen visar felkod EFO
- Tvättmaskinen visar felkod EF3
- Min tvättmaskin pumpar ut vatten hela tiden
Gäller
- Tvättmaskin
- Kombinerad tvätt & tork
Lösning
Så gör du om tvättmaskinen visar EFO / EF0
Töm maskinens bottentråg på vatten
Kläder som fastnat mellan lucktätningen och glaset kan få maskinen att läcka vatten och vattnet att rinna framåt och in i maskinens bottentråg.
Om det finns vatten i maskinens botten kan det vara nödvändigt att luta maskinen så att vatten kan rinna ut och maskinen kan staras igen.
- Koppla bort vatten och strömförsörjningen och lägg en handduk bakom tvättmaskinen på golvet.
- Luta maskinen bakåt så att det är maximalt 10–15 cm mellan golvet och bottenplattan.
- Håll maskinen i den positionen i 30–40 sekunder for att få vattnet i bottentråget att rinna ut på handduken.
- Sänk maskinen ned på golvet och anslut den igen.
- Kontrollera att både inlopp och avloppsslang inte har veck på sig.
- Starta ett tvättprogram och se om problemet är löst.
Om felet uppstår igen bör maskinen undersökas av en servicetekniker.
Rengör tvättmedelsfacket och duschplattan
Rengör enligt bruksanvisning och starta maskinen igen. Om tvättmedelsfacket eller duschplattan över facket är smutsigt eller igensatt kan vattnet rinna ut och skapa problemet. Du kan ladda ned din
bruksanvisning här.
Kontrollera om läckage i botten - nålfilter
Ta bort filtret och rengör det enligt
bruksanvisningen
Undersök om filtret är skadat. Om filtret är intakt, montera tillbaka det dra åt det ordentligt för hand. Om du behöver ett
nytt filter kan du finde det i
webshopen här
Kontrollera tillopsslangen
Eventuellt läckage i slangen kan få vattnet att rinna in i maskinen på baksidan av tvättmaskinen. Kontrollera därför tilloppsslangens anslutning både på kranen och maskinen.
Kontrollera lucktätningen
Gör detta genom att öppna dörren och undersök lucktätningen. Det får inte finnas skador, spricker eller hål i tätningen. Om lucktätningen är defekt, måste den bytas ut av en servicetekniker.
Boka en tekniker
Om ovanstående inte löste problemet rekommenderar vi att du bokar ett besök av en av våra specialutbildade servicetekniker. Du kan enkelt boka ett servicebesök online.
Var den här artikeln till hjälp?
Relaterade artiklar
- Vart hittar jag produktdekal med modell och produktnummer (PNC)?
- Hur förbereder jag mig inför ett besök av en servicetekniker?
- Tvättmaskin låter högt vid centrifugering
- Det går inte att öppna luckan på tvättmaskinen
- Vinterförvaring av tvättmaskin
- Uppkopplade produkter - My Electrolux Care startguide
- AEG tvättmaskin visar hänglås
- En nyinstallerad tvättmaskin startar inte
- Hur ställer du in temperaturen på tvättprogrammet ECO 40-60?
- Tvättmaskin utlöser säkringar